niedziela, 29 stycznia 2023

Ecodriving

Ostatnio poruszyłem temat jazdy defensywnej - defensive driving.

A co to jest ecodriving?

Jak sama nazwa wskazuje, jest to jazda ekonomiczna, oraz ekologiczna.

Jakimi zasadami powinien kierować się eco-kierowca?

1. Przede wszystkim bądź świadomym kierowcą. Zadbaj o swoją wiedzę na temat pojazdu który eksploatujesz, silnika w jaki jest wyposażony Twój pojazd. Musisz wiedzieć, jak dobierać odpowiednie przełożenia podczas jazdy, jakie są optymalne obroty pracy motoru. Poza tym, regularnie kontroluj spalanie. To jest motywujące, do oszczędzania.

2. Staraj się prowadzić płynnie, bez gwałtownych przyspieszeń i nerwowego hamowania. Ustal optymalną, ekonomiczną prędkość podróżną. Na bazie eksploatacji swojego samochodu z silnikiem benzynowym, wiem, że na najwyższym biegu, przy obrotach w przedziale 2000-2500obr/min (to jest prędkość ok. 90-100km/h) auto zużywa najmniej paliwa. Prędkość ok. 120-130km/h doprowadza do wyraźnego wzrostu zużycia paliwa. Cóż, wzrastają obroty silnika i opór aerodynamiczny.

3. Korzystaj z wyższych biegów, a konkretnie włączaj wyższy bieg najwcześniej, jak to możliwe. Spotkałem się nawet z taką szkołą, która mówi, że pierwsza cyfra prędkości, to odpowiednik biegu, na którym powinno się jechać, aby jechać ekonomicznie. Pierwszy bieg traktuj jako bieg do ruszenia.

4. Staraj się jak najszybciej osiągnąć prędkość docelową. Wielu kierowcom wydaje się, że rozpędzając swój pojazd dłużej (łagodniej), jadą ekonomicznie. Są w błędzie.

5. Wyłącz silnik na każdym postoju, który potrwa dłużej niż 30sek.

6. Hamuj na spadku obrotów. Kiedy hamujemy z wciśniętym sprzęgłem, na tzw. luzie, zużywamy paliwo. Hamując silnikiem nie zużywamy paliwa. Tak są skonstruowane systemy wtrysku paliwa. Poza tym, oszczędzamy układ hamulcowy, przede wszystkim klocki i tarcze.

7.Staraj się nie wozić zbędnego bagażu.

8. Nie umieszczaj NA pojeździe elementów, które zwiększają opór aerodynamiczny, począwszy od box'ów dachowych, przez bagażniki rowerowe, aż po takie pierdółki jak dodatkowe owiewki na szybach, anteny, flagi itp.

9. Utrzymuj pojazd w dobrym stanie technicznym. Wymieniaj filtry, zadbaj o właściwe ciśnienie w ogumieniu i przede wszystkim o sprawne opony. Poza tym na Twoje wyniki w ekojeździe może mieć wpływ geometria zawieszenia, rodzaj opon, sprawność łożysk.

10. Naucz się korzystać z ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Zarówno jazda z otwartymi szybami, jak również jazda z włączoną klimatyzacją w konkretnych sytuacjach wpływają na zwiększenie zużycia paliwa. Mądrze ogrzewaj samochód.

11. Wyjedź w trasę wcześniej. Nie odkładaj wyjazdu na ostatnia chwilę. To oznacza pośpiech, a pośpiech spowoduje złamanie większości, o ile nie wszystkich zasad ecodriving'u.

12. Zachowaj bezpieczny odstęp, dwu- lub cztero-sekundowy, w zależności od warunków. Jadąc dalej od poprzedzającego pojazdu więcej widzimy, jesteśmy w stanie więcej przewidzieć. Tym samym hamujemy łagodniej, a może w głównej mierze silnikiem, czyli oszczędzając paliwo i układ hamulcowy.

13. Kiedyś słyszałem mądre słowa związane z ekojazdą:
„Jadąc rowerem szanujesz pracę swoich mięśni. Jedź tak jak rowerem, to bardzo dużo zmienia”.

Jakie wnioski? Jesteś eco?

Oczywiście zachęcam do trenowania pod okiem instruktora techniki jazdy.

Pozdrawiam

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz